اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

سنندج خ.پاسداران ابتدای بلوار توحید جنب اداره اوقاف 08733292354

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

سنندج خ.پاسداران ابتدای بلوار توحید جنب اداره اوقاف 08733292354

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

درابتدای جلسه آقای ابراهیم زارعی فرماندار شهرستان سنندج در خصوص اهمیت کتابخانه­ها و نقش این مجموعه­ها در ترویج فرهنگ مطالعه سخنانی را ایراد نمودند و اظهار داشتند: هر جامعه ای که خواهان پیشرفت باشد ناگزیر باید کتابخوان زیادی داشته باشد.ایشان از شهرداری خواستند نسبت به انجام وظایف خود برای توسعه کتابخانه ها کوتاهی نکنند وبا توجه به اینکه واقف به مشکلات مالی شهرداری هستند اما از آنها خواستند که ماهیانه نیم درصد را به حساب کتابخانه ها واریز نمایند.

فرماندار محترم در ادامه فرمودند: شهرداریها برای شاداب سازی و ایجاد فضای سبز در  محیط کتابخانه ها  اقدام نمایند و بایستی مردم جامعه را به طرف کتابخانه­ها جذب کرده و با ایجاد فضاهای جذاب در کتابخانه همانند پارکها عمل نمود و این مهم با همکاری شهرداری میسر خواهد شد. و در ادامه در مورد کتابخانه های روستایی اظهار کردند که در روستاها خانه های خالی از سکنه وجود دارند و اداره کتابخانه ها با شناسایی این مکانها جهت اختصاص آنها به کتابخانه اقدام کنند.

درادامه جلسه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه حمایت دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور خرید کتاب‌های بومی برای استان قابل تقدیر و بسیار ارزشمند است، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 15 هزار نسخه کتاب با عناوین و موضوعات متنوع از ناشران و نویسندگان بومی خریداری شده است. وی عنوان کرد: خرید کتاب از نویسندگان و ناشران بومی استان از خردادماه سال 92 به صورت ویژه در دستور کار کتابخانه‌های عمومی استان قرار گرفت و در این مدت با وجود مشکلات مالی، تعداد زیادی کتاب با موضوعات مذهبی ویژه اهل سنت و همچنین با زبان و ادبیات کوردی خریداری و در کتابخانه‌ها توزیع شد.ایشان حمایت از نویسندگان و ناشران بومی را بسیار مهم برشمرد و گفت: حمایت از این قشر که با وجود مشکلات فراوان در راستای توسعه فرهنگی جامعه گام برمی‌دارند باید از اولویت‌های نهادهای فرهنگی و مسئولان استانی باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه این جلسه با اشاره به فعالیت 12 باب کتابخانه عمومی نهادی با 7 هزار عضو فعال در شهرستان سنندج، اظهار داشت: از این تعداد کتابخانه 7 باب شهری و بقیه روستایی هستند. وی تصریح کرد: عدم توزیع مناسب کتابخانه‌های عمومی شهر سنندج در فضای شهری یکی از مشکلات موجود است در حالی که 3 باب کتابخانه مهم و بزرگ سنندج در مرکز شهر واقع شده‌اند در غرب شهر کتابخانه وجود ندارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه فضای مجازی و اینترنت رقیب کتابخانه‌ها نیست، افزود: تعداد زیادی از افراد عضو کتابخانه هستند که از طریق اینترنت و کتاب‌های الکترونیکی جذب کتابخانه شده‌اند.

سپس بهرامی سرپرست کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج ضمن ارائه گزارش فعالیت های انجام شده در کتابخانه های عمومی در سالجاری، درخصوص نصب تابلوی راهنمای کتابخانه های عمومی شهرستان ازشهرداری محترم درخواست کرد دراین خصوص تمهیداتی را لحاظ نماید. وی درادامه از مدیران آموزش و پرورش در خواست کرد به منظور ورود بحث کتابخوانی در میان آحاد مردم ، نسبت به حضور همکاران کتابدار در مدارس جهت معرفی کتاب و کتابخانه همکاری نمایند و اینکه در صورت امکان رابطینی از بین معلمان هرمدرسه انتخاب شوند.

درادامه سیدی مسئول امور همکاریهای اداره کل کتابخانه، مصوبات انجمن استان را بازگو نمودند و اشاره داشتند در راستای اجرای این مصوبات انجمن­های سیروان،کلاترزان و سیروان فعال گردیده است و مقررگردیده است شهردار شویشه زمینی به متراژ هزار متر مربع جهت احداث کتابخانه در شهرشویشه به امور کتابخانه واگذار نماید. وی درادامه گزارشی از وضعیت پرداختی نیم درصد کتابخانه­های عمومی شهر سنندج و ایضا میزان بدهی شهرداری را درجلسه ارائه نمودند.

سپس آقای گویلی نماینده محترم شورای شهر اظهار داشتند: در جامعه ای که درآن کتابخانه ها فعال باشند قطعا فرهنگ آن جامعه سیر صعودی و افراد جامعه با نشاط تر و داناتر خواهند بود و باید دعوت به کتابخوانی را در بین آحاد مردم گسترش بدهیم. وی گفت: این مجموعه تلاش خواهد کرد  به منظور پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی شهرستان تمهیدات لازم را لحاظ نمایند.
 
جلسه انجمن
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۶ ، ۰۷:۳۷
الف بهرامی