اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

سنندج خ.پاسداران ابتدای بلوار توحید جنب اداره اوقاف 08733292354

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

سنندج خ.پاسداران ابتدای بلوار توحید جنب اداره اوقاف 08733292354

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

به مناسبت سوم خرداد،؛ سالروز آزادسازی خرمشهر؛ نشست تخصصی کتاب خوان با عنوان «ادبیات پایداری» در سنندج برگزار شد به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر؛ نشست تخصصی کتاب خوان با عنوان «ادبیات پایداری» در سنندج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، این نشست با همکاری کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و دبیرخانه کنگره 5400 شهید دفاع مقدس استان کردستان و با حضور برخی از مسئولان، نویسندگان و علاقمندان به این حوزه برگزار در سالن شهدای گمنام بنیار حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برگزار شد.  

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در ابتدای مراسم اظهار داشت: ادبیات سفیر ارزشمندی برای بازگویی زوایای جنگ و مقاومت است و نویسندگان زیادی از جمله تولستوی از ادبیات برای بیان جنگ بهره برده‌اند.

اسماعیل احمدی عنوان کرد: ادبیات و جنگ ارتباط تنگاتنگی در طول تاریخ داشته است و در هیچ آئینی مقوله جنگ تقدیس نشده است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه دفاع عنوان کرد: مقوله دفاع از لحاظ اعتقاد، ملک و میهن بار ارزشی وسیعی را به خود اختصاص داده و از رهاورد و زوایای پنهان جنگ خودش را بروز و ظهور داده است.

وی افزود: هیچ اثری مانند اثر تولستوی نمی‌تواند جنگ روسیه و حوادث شوروی را به ما بنمایاند چراکه ادبیات سفیر ارزشمندی است که می‌تواند جنگ را منتقل کرد.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی کردستان خاطر نشان کرد: جنگ ما و مقاومت ما هم این قابلیت را دارد که خود را در قالب ادبیات پایداری به همه دنیا نشان دهد.

احمدی با اشاره به تعابیر شهید آوینی افزود: فتح خرمشهر فتحی است از جنس انا فتحنا لک فتح مبینا و به کمک فتح خرمشهر هویتمان را در دنیا نمایان کردیم و جلوه‌ای از تربیت یافتگان اسلام را به دنیا معرفی کردیم.

وی بیان کرد: جنگ برای ما برکات زیادی داشت و نیروهای انقلابی جامعه نیروهایی رها شده از برکات جنگ هستند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: ادبیات پایداری منبع معرفتی است و باید گسترش یابد و همه ما هم امیدواریم بتوانیم نقشی موثر در این حیطه داشته باشیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در ادامه گفت: ایمان جوانان و فرهنگ کتابخوانی، ایثار و شهادت بعنوان برنده‌ترین سلاح ماست که منجر به نگرانی دشمنان ما شده و باید این فرهنگ در جامعه ترویج یابد.

سردار مراد حسنی اظهار کرد: مردم ما به پاخواستند و با پاسداری از قرآن و دین اسلام و ایستادگی در برابر تهاجم دشمن کشور را به پیروزی رساندند.

وی با اشاره به اهمیت ادبیات پایداری بیان کرد: در کتاب مقدس الهی سفارش به پایداری، خودگذشتگی و ایثار شده و برای ما مسلمانان جهان مایه افتخار است که سوره فلق بر پیامبرمان نازل شد.

وی عنوان کرد: اهمیت قلم نیز در سوره نون و القلم مورد اشاره قرار گرفته شده و رهبر انقلاب نیز کتاب را از مهمترین ابزار در انتقال مفاهیم و دانش بشری عنوان کرده‌اند..

سردار حسنی افزود: باید ارزش‌ها و ملت‌مان را آماده کنیم که بتوانند در برابر استکبار بایستند و این مهم نیازمند آگاهی مردم است که از طریق خواندن و مطالعه کسب می‌شود.

وی به راههای تقویت و تشویق کتابخوانی پرداخت و گفت: برپایی نمایشگاههای منطقه‌ای و کشوری در استان و برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی از راهکارهای تقویت و تشویق مردم به کتابخوانی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: نویسندگان باید بر خلاصه نویسی و گزیده‌نویسی توجه کنند چرا که کاربردی‌ترین کتاب‌ها کتابی است که در بین جوانان و نوجوانان ما خود را نشان دهد.

وی عنوان کرد: فراهم کردن امکانات لازم نیز امری مهم و ضروری است و باید خوانندگان را از امکانات موجود برخوردار کنیم و مبلغی را بین ادارات، مدارس، دانشگاهها و مردم به کتابخوانی اختصاص دهیم.

حسنی اضافه کرد: خانواده‌ها نیز نقش موثری در ترویج مطالعه داشتند و در چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشت افتخارمان این است که توانستیم در برابر دشمن با آگاهی بایستیم.

وی عنوان کرد: باید با بسیج همگانی فرهنگ کتابخوانی را جا بیندازیم و کتابهایی که در ارتباط به ایثارگری و مقاومت بوده و هست باید جمع‌آوری و مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ادارات باید از شهدای جامعه و شهید دوران دفاع مقدس ادارات خود بنویسند و آنها را به جامعه معرفی کنند، گفت: برخی از ادارات در این حوزه بی‌توجه بوده‌اند و نیاز است به این مهم بپردازند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های اسلامی دفاع مقدس اظهار کرد: از نویسندگان تقاضا می‌شود در سال ۹۷ بتوانند درخششی در این راستا داشته باشند و کتاب‌های بیشتری در حوزه ایثار و شهادت به نگارش درآورند.

حسنی در خصوص سوم خرداد نیز افزود: برکتی که خدا نصیب ایران کرد وحدت بین نیروهای مسلح بود که در آزادسازی خرمشهر خلاصه شده است.

وی با اشاره به کارگاه آموزشی سبک زندگی جهادی گفت: این کارگاه به صورت ویدئو کنفرانس با تاکید بر افزایش خودباوری و ساده زیستی برگزار خواهد شد.

در این مراسم شیلان آویهنگی کتاب « تک گویی در هفت رمان دفاع مقدس» ، قربان طیبی راد کتاب« هر تلاشی جهاد نیست» انتشارات باقرالعلوم و کوهستان عبدالملکی کتاب «یک قدم مانده تا خدا» را برای حاضران در نشست معرفی کردند.

همچنین در ادامه از کتاب های «زوج‌های آسمانی» نوشته محمد سلیمانی، «کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش» نوشته محمد فائق فرجی منبر، «یک قدم مانده تا خدا» نوشته کوستان عبدالحکیمی و «مجموعه اشعار شاعران کردستان» رونمایی و در پایان از نویسندگان و مولفان حوزه ایثار و شهادت تجلیل شد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۵۰
الف بهرامی

با معرفی ۴ عنوان اثر؛

کتاب های طرح کتاب‌خوان خرداد ۱۳۹۷ معرفی شد

کتابخوان خرداد 97

کتاب‌های «نشان سرخ دلیری»، «باغ خرمالو»، «یک سیب شیرین» و «صد و ده داستان دوران جوانی امیرالمومنین امام علی(ع)» در قالب طرح کتاب‌خوان خرداد ماه ۱۳۹۷ برای علاقه‌مندان به کتابخوانی معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان خرداماه ۱۳۹۷ با معرفی ۴ «نشان سرخ دلیری» نوشته استیفن کرین و ترجمه غفور آلبا از انتشارات امیرکبیر، «باغ خرمالو» نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب، «یک سیب شیرین» نوشته غلامرضا بکتاش از انتشارات سوره مهر و «صد و ده  داستان دوران جوانی امیرالمومنین امام علی(ع)» گ‍ردآوری‌ شده توسط دف‍ت‍ر م‍ش‍اور رئ‍ی‍س‌ س‍ازم‍ان‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ا از انتشارات سروش در ام‍ور ج‍وان‍ان‌ به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.


«جوانمردترین جوان»

عنوان کتاب: ۱۱۰ داستان دوران جوانی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام

گردآور:  دفتر مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در امور جوانان

نـاشـر: انتشارات سروش

تعداد صفحات: ۱۳۶

«۱۱۰داستان دوران جوانی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام» از بهترین منابعی است که می‌تواند الگویی شایسته از زندگی سراسر برکت جوانمردترین جوان تاریخ را به جوانان ما ارائه دهد؛ الگوی کاملی که از نوجوانی تا شهادتش در بیست‌ویکمین روز از ماه رمضان سال ۴۰ هـ.ق، همواره راه راستی را در پیش گرفت؛ الگویی که دقیق‌ترین میزان سنجش اعمال انسان با عمل صالح است و تأسی از او و فرزندانش، افتخارآمیزترین پیروی در طول تاریخ بشر را رقم می‌زند.

این کتاب در قالب ۱۱۰ داستان کوتاه و واقعی، بخش‌هایی از زندگی امیر مؤمنان را در ۷ فصل با عنوان‌های «علی در دوران کودکی و نوجوانی»، «علی در مکتب تعلیم و تربیت»، «علی در محراب دعا و عبادت»، «علی در میدان جنگ و شجاعت»، «علی بر قلّه‌های اخلاق و فضیلت»، «علی در موضع ارشاد و هدایت» و «علی در عرصۀ کار و خدمت» ارائه می‌دهد.

حُسن گزینش حکایات و بهره‌گیری از منابع و مستندات تاریخی در نقل روایات از ویژگی‌هایی ممتازی است که این اثر دینی‌آموزشی را برای خواننده مطلوب‌تر می‌سازد.

برای خواندن این کتاب ارزشمند از طرح ملّی «کتاب‌خوان خردادماه» می‌توانید به کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور مراجعه کنید.


خاطراتی از دیکتاتور درمانده

عنوان کتاب: باغ خرمالو

نویسنده: هادی حکیمیان

نـاشـر: شهرستان ادب

تعداد صفحات: ۱۸۴

«هادی حکیمیان» در «باغ خرمالو» روایتی جذّاب و خواندنی از تاریخ معاصر ایران سربلند ارائه می‌دهد و در قالب یک رمان تاریخی با نوجوانان ارتباط برقرار می‌کند.

این اثرِ برگزیدۀ نهمین دورۀ جایزۀ داستان انقلاب اسلامی، به‌خوبی و با بهره‌گیری از شناخت نویسنده از تاریخ معاصر کشور عزیزمان، نوجوانان را با فضای حاکم بر کشور در دورۀ پهلوی اوّل آشنا می‌کند و با نقل روایات دقیق تاریخی از بی‌توجّهی ظالمانۀ سلطنت ۵۴ سالۀ پهلوی بر ایران پرده‌ برمی‌دارد. پادشاهی که در اوج وجود مشکلات و نابرابری‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورش با امید بستن به استعمار جهانی، مردمی با فرهنگی غنّی و ریشه‌دار را به غرب‌زدگی و کشف حجاب سوق داد و دست‌نشاندگانش را در شهرها و روستاهای مختلف به کشیدن چادر و روسری از سرزنان نجیب کشورش واداشت.

شخصیت‌های اصلی باغ خرمالو، دو پسر نوجوان با روحیه‌ای متفاوت هستند که هم‌زمان برای احقاق حق شان در دوران سیطرۀ دودمان پهلوی تلاش می‌کنند و همراه «ننه کردی» یکی از شخصیت‌های مؤثر داستان به شهر تاریخی یزد می‌روند و درنهایت در فرمانداری شهر با رضاشاه که روزهای آخر سلطنتش را می‌گذراند روبه‌رو می‌شوند و در این مواجهه اتفاقات خواندنی و عبرت‌آموزی رخ می‌دهد که سال‌ها بعد آن‌ها را برای کودکان روستای محل تولدشان روایت می‌کنند.

با ما همراه شوید و برای سفر به «باغ خرمالو» به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید و سراغ بستۀ «کتاب‌خوان خردادماه» را از کتابداران بگیرید.


عبور از ترس

عنوان کتاب: نشان سرخ دلیری

نویسنده: استیفن کرین، مترجم: غفور آلبا

نـاشـر: امیرکبیر

تعداد صفحات: ۲۳۰

«نشان سرخ دلیری» شاهکار استیفن کرین (۱۸۷۱-۱۹۰۰) شاعر و نویسندۀ آمریکایی است که بسیاری اعتقاد دارند بدون خواندن این اثر که کلاسیک‌ بستۀ مطالعاتی ادبیات جنگ جهان، یک گمشدۀ آشکار دارد.

ماجرا از این قرار است که در یک صبح سرد مه‌آلود، هنگی از سربازان جوان شمالی در انتظار آغاز جنگ در جوش‌وخروش‌اند، گویی شوق، انتظار و اضطراب و ناباوری در کنار یکدیگر در قلب تک‌تک این سربازان جوان تازه‌نفس ریشه کرده است. هم منتظر جنگ‌اند و هم باور نمی‌کنند در دل واقعۀ بزرگ جنگ قرار گرفته‌اند؛ اما سرباز جوانی به نام «هنری فلمینگ» حالی متفاوت و خاص دارد؛ او هنوز مطمئن نیست که جنگی رخ می‌دهد و با خوش‌بینی، انسان‌ها را متمدّن‌تر از این می‌داند که به چنین خشونتی روی آورند و حتّی اگر جنگی رخ دهد، هنری جوان شک دارد که در این جنگ مشارکت فعّال داشته باشد؛ ممکن است هنری فرار را بر قرار ترجیح دهد و با جان شیرینش از این مهلکه فرار کند و دیگران را بگذارد تا بمانند و برای او و حفظ کشورشان مبارزه کنند.

این شاهکار بزرگ ادبی قرن بیستم، نخستین رمان ادبیات جنگ است که از منظر روان‌شناسی جنگ‌های داخلی آمریکا را بررسی می‌کند و تلاش دارد، توصیفی نزدیک به حقیقت از جنگ و روحیۀ سربازان برای مخاطبان ترسیم کند.

اگر می‌خواهید ماجرای نبرد دلیرانۀ هنری جوان و هم‌رزمانش در عبور از بن‌بست ترس و شکست را بخوانید و با آن‌ها از ورای کلمات ملاقات کنید و معجزۀ نیروی جوانی و توان عزّت نفس را در عبور انسان‌ها از بحران‌ها تجربه کنید با «کتاب‌خوان خردادماه» همراه شوید و به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید.


شیرین و گوارا

عنوان کتاب: یک سیب شیرین

شاعر: غلامرضا بکتاش

نـاشـر: سورۀ مهر

تعداد صفحات: ۲۳۰

شعرخوانی یکی از مؤثرترین روش‌های آموزش مفاهیم، کلمات و زبان به کودکان است که می‌توان از این روش به‌عنوان ابزاری مناسب و نشاط‌بخش در کنار سایر شیوه‌های تربیتی و آموزشی بهره جست.

شعر کودک، علاوه بر اینکه باید جنبۀ سرگرمی و نشاط‌بخشی داشته باشند، لازم است با گروه سنّی، نیازهای عاطفی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی محیطی که کودک در آن رشد می‌کند، متناسب و هم‌خوان باشد.

«یک سیب شیرین» مجموعۀ اشعار غلامرضا بکتاش برای کودکان گروه سنّی «الف» و «ب» است که در قالب ۱۳ قطعه شعر کودکانه منتشر شده است؛ اشعاری که با خواندن هر یک، لبخند بر لبان کودکان و والدین شان می‌شکفد. این شعرها دارای نکات آموزشی ارزنده‌ای با موضوع عشق به پدر و مادر و خانواده، دوستی و مهرورزی و ترسیم دنیای کودکانه هستند.

«یک سیب شیرین» مهمان سفرۀ باصفای «کتاب‌خوان خردادماه» است که می‌توانید آن را از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بخواهید
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۱۹
الف بهرامی