اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

سنندج خ.پاسداران ابتدای بلوار توحید جنب اداره اوقاف 08733292354

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

سنندج خ.پاسداران ابتدای بلوار توحید جنب اداره اوقاف 08733292354

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

به همت کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج؛نشست نقد و بررسی «آرایه های آجری در سردرب های قدیمی سنندج» برگزار شدبه همت کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج؛ نشست نقد و بررسی کتاب «آرایه های آجری در سردرب های قدیمی سنندج» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان در این نشست که با حضور علاقمندان به میراث فرهنگی و هنر معماری در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این گونه نشست ها از برنامه های کتابخانه های عمومی است.

اسماعیل احمدی عنوان کرد: مطالعه عمومی، گسترش مطالعه و انس و الفت بیشتر با کتاب اصلی‌ترین هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

وی گفت: فرهنگ ناصبوری ما دست به دست هم می‌دهد تا نسبت به کتاب نامهربان باشیم اما وضعیت مطالعه ما وضعیت مطلوبی است و ما به مدت یک ماه عیدانه فروش کتاب را داشتیم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان تصریح کرد: روند ما رو به رشد است اما واقعیت مسئله این است مردم نسبت به کتاب نامهربان هستند

وی ادامه داد: دغدغه ما این است که توجهات بیشتر به سمت کمیت کتاب است در صورتی که باید بیشتر به کیفیت مطالعه توجه بشود کسانی که حرفه‌ای هستند از کمیت عبور می‌کنند و به کیفیت می‌رسند.

احمدی خاطرنشان کرد: رویکرد ما این است تا جایی که امکان دارد تألیفات استانی را رقم بزنیم و با برگزاری جلسات به پربار شدن کارها کمک کنیم.

نویسنده کتاب آرایه‌های آجری در سردرب‌های قدیمی سنندج  نیز در ادامه این نشست به معرفی کتاب پرداخت و گفت: تاکنون ۲۸۰ سردرب قدیمی شناسایی کرده‌ایم که یک سری از آنها نسبت به بقیه شاخص‌تر هستند.

ئاکو ویسی با بیان اینکه شناسایی این تعداد سردرب در هفت منطقه قدیمی و با سابقه شهر سنندج انجام شده است افزود: پس از شناسایی سردرب ها و تهیه گزارش تصویری از هرکدام عکس هر کدام به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته شده است.

نویسنده کتاب «آرایه‌های آجری در سردرب‌های قدیمی سنندج» با بیان اینکه سردرب‌های شهر سنندج تقسیم‌بندی شده است تصریح کرد: طبقات اجتماعی، حکومتی، مساجد و مراکز قدیمی در این تقسیم‌بندی نقش به سزایی داشته است.

وی افزود: این سردرب‌ها در معرض نابودی و تخریب است و مسوولین میراث فرهنگی به این موضوع توجهی نمی‌کنند وجود عملک‌های گاز، سیم، میخ و غیره از دلایل نابودی این سردرب‌ها است.

ویسی خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی و شهرداری می‌توانند به حل این موضوع کمک کند.

یکی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران استان کردستان که به عنوان منتقد در این نشست شرکت کرده بود، در مورد ریشه‌یابی بافت سردرب‌ها گفت: در بعضی سردرب‌ها بافت‌ها به پوست کشیده شده گاو شبیه است که نماد احکام حکومتی است.

عرفان مومن‌پور اذغان داشت: امروزه مشاغل تخصصی و غیرتخصصی چنین نمادهایی ندارند و این سیما و کدها فراموش شده است و ما مرگ سردرب‌هایمان را مشاهده می‌کنیم.

مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج هم در این نشست اظهار داشت: در معماری بحث ظاهر و باطن داریم و یک معمار که با فرهنگ و اقلیم سازگار است به درون توجه دارد.

قادر بایزدی گفت: در دوره‌ای که ما هستیم متأسفانه پیوند ظاهر و باطن گسسته شده است و ریاسازی و ظاهرسازی وارد معماری امروزه شده است.

وی تصریح کرد: در معماری گذشته معمار به استحکام و اصالت توجه داشت و ارتباط بین ناظر و آنچه که می‌دید برقرار می‌شد ولی امروزه سطحی است.

گفتنی است در پایان این نشست از نویسنده کتاب و منتقدان حاضر با اهدای لوح تقدیر و هدیه ای ویژه تجلیل شد.


 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۹
الف بهرامی

نظرات  (۱)

سلام روزتون بخیر 
خوش حال میشم به ما هم سر بزنید
پیشنهاد عالی ای براتون داریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی